miercuri, 28 mai 2014

Prima Evadare 2014 - cursa de la ses care ne face sa ne simtim cat muntii


Prima Evadare. Maratonul de MTB de la ses. Locul in care orgoliile se ciocnesc intr-o inclestare comparabila poate cu etapele din marile tururi, pastrand insa proportiile. Concursul de MTB unde se folosesc strategii de sosea, locul unde de cele mai multe ori o echipa bine inchegata isi poate trimite un reprezentant ca sigur castigator. Sau dimpotriva, locul unde o vointa de fier poate sparge strategii de echipa.




Sa incepem cu inceputul insa. Ca de obicei, luna mai e dedicata in intregime Primei Evadari. Toate celelalte concursuri palesc (in cazul in care se incumeta cineva sa faca vreun concurs inainte de Prima Evadare).

Uitandu-ma pe rezultatele mele din anii trecuti, am obtinut urmatoarele informatii:

2010 – noroi: Timp  5:24:59, locul 661 General, 461 Categorie 19-29 ani
2011 – noroi : Timp 4:54:11, locul 123 General, 43 Categorie 19-29 ani
2012 – uscat: Voluntar ( L )
2013 – uscat: Timp 3:40:11, locul 1108 General, 6 Categorie Cupluri

Timpii obtinuti erau descrescatori si doream sa pastrez acest trend.
Singurele necunoscute pentru anul 2014 erau starea traseului si pozitionarea la start.
Si pentru ca in 2012 am fost voluntar, am respectat traditia si anul acesta am pus si umarul la organizare in zilele premergatoare, insa in ziua cursei m-am concentrate pe stiu eu sa fac mai bine: sa imi pregatesc 15 mii de planuri si sa actionez conform impulsului de moment J

In momentul in care ni s-au alocat numerele si am vazut ca am “prins” loc in primii 500, am crezut ca l-am prins pe Dumnezeu de picior. Aveam loc la start in ultimul tarc (numerele 400-500), insa aveam locul rezervat, ceea ce inseamna ca ma pot incalzi foarte bine.

Inaintea concursului, vorbind cu toti ceilalti mi-am dat seama ca nu numai eu am emotii. Toti ne comportam de parca eram inaintea celui mai mare concurs al vietii si ne faceam griji mai ceva ca fata mare inaintea maritisului.

Cu o zi inainte de concurs ma hotarasc sad au o fuga sa vad traseul. Asa ca sar in masina impreuna cu Andrei si Adrian (Bobo) si mergem pe sosea in toate locurile unde traseul de concurs intersecteaza drumuri asfaltate. Intram cate 5-600 de metri in ambele sensuri pe traseu si evaluam starea traseului: E destul de uscat. Eu iau decizia de a merge cu cauciucuri de teren perfect uscat, de viteza. Sunt constient ca vor fi bucati cu noroi, insa punand in balanta, avantajul castigat pe teren uscat nu il voi pierde in zonele de noroi. Asa ca aleg sa merg cu Specialized Fast Track in dauna Beaver-ului de noroi.

Seara de dinainte de concurs: lista cu lucruri de luat la mine (ptr prima data), alimentatie ca la carte, cumparat geluri (ptr prima data) si tot felul de ganduri. Cu greu reusesc sa adorm. Singurul lucru la care ma gandeam era sa fac o cursa buna si pentru acest lucru trebuia sa depasesc foarte multi oameni in prima parte a traseului, pe asfalt, in primii 3 km pana la zoo, unde cele 3 benzi permiteau depasiri in siguranta.

Si iata ca s-a facut dimineata, bagajele in masina, o ultima verificare a bicicletei si hai la drum. Ajung cu vreo 45 de minute inainte, verific tarcurile – sunt aproape goale. Toti vor sa se incalzeasca. Vorbesc cu baietii sa iau pulsul, toti sunt in priza. Andrei si Bogdan au venit cu trainerul sa se incalzeasca pentru a fi siguri ca totul e ca la carte.

Eu aleg o strada laturalnica sa ma incalzesc, pentru ca in zona startului e foarte mare aglomeratie. Cred ca pentru prima data de cand merg la concursuri am facut o incalzire ca la carte. Pentru un concurs de 55 de km m-am incalzit 15 km J Apoi, cu 5 minute inainte de start, ma alatur colegilor din tarcul meu si incerc sa ajung cat mai in fata. Slabe sanse sa ajung la linia celor sub 400, dar sunt in prima jumatate. Deci am 450 de oameni in fata. Mi-am pus target official sa ajung in primii 150, dar in mintea mea e doar tricoul galben. Inainte cu o zi insa m-am uitat pe clasamentul anilor trecuti si primele 100 de locuri erau tinute de oameni care merg bine de tot, vreo 30 de elite, vreo 30 de pseudoelite (oameni care alearga pe la diverse echipe, dar care nu sunt legitimati la federatie) si restul oameni care merg mai tot timpul.
Asa ca un loc intre primii 150 era considerat foarte bine, in timp ce visul meu (tricoul galben) era de-a dreptul exceptional.


Se da startul si incepem sa asteptam sa plecam si noi. Avem o intarziere de vreo 20-30 de secunde, cauzata de aglomeratie. Imediat iesim pe drumul lat si incerc sa imi aleg o pozitie in pluton care sa imi permita depasirile. Fac slalom printre obstacole si la propriu si la figurat. Se ruleaza cu viteza ametitoare si aruncandu-mi privirea pe ciclocomputer vad o viteza halucinanta: 47 km/h pe plat, pe MTB. Scopul meu e sa depasesc cat de mult pot in prima parte. Dupa primii 5 km, inainte de iesirea din Baneasa se intra pe o poteca destul de ingusta. Practic tot ce depasesti pana acolo se conserva si ai un pic de spatiu pentru a-ti trage sufletul.







Asa ca da-I bice amice! Pe langa gradina zoological o domnisoara din fata mea se dezechilibreaza si mai mai ca ma arunca in bordura. Nu o situatie tocmai placuta, dar ma mentin in echilibru. Intram in padure, ma plasez pe exterior, accelerez si depasesc in continuare. Il ajung pe Cristi (plecat din tarcul 200-300) si ma amagesc ca deja am depasit 200 de oameni. Stiu insa ca el nu forteaza la start ci asteapta sa se intre in noroaie ptr a-si arata puterea, asa ca probabil a ramas el un pic in urma. Totusi, vreo 150 tot am depasit. Inca 150 si intru in grafic! :) 

Se iese din padurea Baneasa si il ajung pe Mihai. Bicicleta lui cea veche nu il ajuta deloc. Incerc sa ii fac loc sa se tina in spatele meu, insa il pierd destul de repede. Ajundem la calea ferata si il prind din urma pe Bobo. Ceva nu e in regula. Ori nu e antrenat, ori are probleme tehnice, pentru ca a plecat din a 2-a linie. Omul canta, vorbeste si e clar: asa cum tiganul canta cand ii e foame, asa vorbeste si Bobo cand nu-l ajuta bulanul. Credeam ca sunt singurul nebun plecat din spate care trage tare, dar gandurile mi-au fost date peste cap de un baiat micut de statura de la Clubul de Ciclism Galati. In prima faza am crezut ca e Maus, dar nu era el. Oricum, am incercat sa ma tin un pic de el sa lucram sa ajungem in fata, insa l-am pierdut dupa 3-4 kilometri. 

Partea de camp a trecut relative repede, rotile de 29 si cauciucurile de viteza m-au ajutat ca pana la Palatul Ghica sa am o medie de viteza de peste 29 km/h. Nu mi-as fi imaginat vreodata ca as putea obtine o astfel de medie pe offroad, in conditii de alomeratie totusi. Inainte cu vreo 2 km de Palatul Ghica halesc primul gel, ca sa imi dea putere pentru bucata de dupa lac, unde aveam o mica urcare si unde daca pierzi teren, cu greu il mai recuperezi.

Am plecat de la start cu 2 bidoane de apa. Planul era urmatorul: pana la Palat beau unul, arunc bidonul si imi pun o sticla de apa de la punctul de alimentare. Stiam ca sunt sticle de Voslauer de 750 de ml care intra perfect in suportul pentru bidon. Ei bine, socoteala de acasa nu se pupa cu cea din targ. La punctul de alimentare, toate sticlele care imi sunt intinse sunt de 500 de ml. Daca le-as pune in support, ar cadea imediat. Asa ca sorb jumatate dintr-una, intreb de sticle mari si sunt invitat “ pe dreapta”! Asa ca o iau prin dreapta palatului, desi traseul mai scurt era prin stanga. Norocul meu ca sunt benzi si vad ca spre lac nu mai e coborarea in fata ci in lateral asa ca intru pe traseul bun.

Ajung la lac, un mic single trail unde anul trecut s-au facut jocurile pentru stabilirea castigatorului in felul urmator: a trecut cel mai bun membru al echipei, iar coechipierul care era exact in spatele lui a incetinit. Urmaritorii nu au putut depasi, iar primul s-a distantat suficient ca sa nu mai fie ajuns pana la final. Ma intreb daca anul acesta au mai fost lasati iar singuri in fata pe bucata asta…


Pe urcarea mai sus mentionata o prind din spate pe Zsuzsu de la Merida. Stiu ca nu e in forma, dar parca nu ma asteptam sa o depasesc (anul trecut a terminat in top 50 de baieti ). Ii depasesc (pentru ca era insotita de o garda de corp din echipa J ) si merg mai departe. Se intra in padure din nou si incep sa ma astept la noroaie. Dar noroaiele nu apar, in schimb apare o poteca arata care de zguduie bine de tot. Mai depasesc inca o candidate la podiumul pentru fete- pe Alexandra Lazar, de la Merida si ea, din nou cu un baiat care ii foloseste pe post de iepure. Mai vorbim, mai schimbam ganduri si uite-asa ne apropiem de Balotesti. In gandul meu mi se pare atat de penibil sa ma bucur ca depasesc fete, insa tinand vorba ca vorbim de cele mai bune fete din ciclismul romanesc, sportive legitimate, nu pot sa imi ascund bucuria. Asa ca o depasesc si pe Emese Fodor, veterana MTB-ului feminine din Romania. Chiar ma intreb daca mai e vreo fata inaintea ei. Estimez ca sunt in primii 150 aici asa ca mai halesc un gel pe la km 30. Am plecat cu 3 geluri, convins fiind ca 1 gel/ora o sa fie bine. Nu sunt de acord cu ele, insa in conditii de concurs cand nu opresti la puncte de alimentare si dai totul din organism, e bine sa il ajuti cu ceva mai mult decat apa.


Si vin noroaiele. Ei bine, noroi cat drumul, oamenii se incoloneaza pe stanga traseului. Chiar daca as fi avut cauciucuri de noroi, tot degeaba ar fi fost, pentru ca nu as fi avut pe unde sa depasesc. Vazandu-I pe cei din fata mea care nu au reusit sa ramana pe mal intrand pana la genunchi in balta, fugind speriati de crocodili, imi dau seama ca e binevenit sirul Indian. 

Ne conservam energia si nici nu pierdem ce am castigat pana acolo. Deci bravo Dane pentru decizia luata referitoare la cauciucuri. Se mai domolesc noroaiele si incep sa apara primele dueluri. Celebrele dueluri pentru locul 200 :) Inca de pe prima bucata de camp, m-am tot “duelat” cu un baiat de la Endava. Ne-am ajutat reciproc in sensul ca ne mai schimbam din cand in cand la trena, dar in mod involuntar. Practic profitam unul de celalalt, insa nu ne permiteam niciunul sa o lasam mai moale. Asa ca mergem cot la cot, cand el, cand eu in fata. 


Urmeaza punctul 2 de alimentare. Deja am baut si din al doilea bidon, deci trebuie neaparat sa iau o sticla mai mare. Nici nu imi termin bine planul in gand ca simt ca ceva imi ingreuneaza inaintarea. Un mare lemn imi intra in schimbatorul de foi, printre roata si cadru pana la schimbatorul de pinioane. Ma gandesc ca pica singur. Ti-ai gasit… Ma gandesc ca pot merge pana la punctul de alimentare cu el asa. Atinge roata si ma infraneaza. Asa ca ma opresc si trag de animal sa iasa din bicicleta mea. Pierd vreo 4-5 locuri, dar reusesc sa scot animalul fara sa rup nimic. Inapoi in sa voinice, pedaleaza si da-i bice! S-a modificat un pic traseul si aici, nu mai trecem lacul pe podisca ci mai intai traversam un raulet pentru ca apoi sa iesim in drum. Aici, inainte de punctul de alimentare numarul 2 este cea de-a doua urcare a traseului, una amarata, dar care ma incetineste un pic. 
Sunt depasit de 2 oameni, fara vreo sansa de a-I prinde din urma. Daca pe plat merg bine, vad ca pe urcari (chiar si pe cele mici) dezavantajul celor 85 de kg se vede. Ajung la punctul de alimentare, urlu ca din gura de sarpe ca vreau o apa mare. Primesc! …o banana. Buna si aia, ca simteam cum scade stratul de sunca de pe mine. Primesc intr-un final si apa mare, arunc bidonul (sa fie primit) si din noi pedala!

Padure, noroi, colegul de la Endava. Cam asta a fost bucata asta. Pe bucata asta cu noroi profit de faptul ca desi are putere si energie sa dea in pedale, cu tehnica sta un pic mai rau decat mine si ii aplic o lovitura sub centura: il las sa se strofoace pe partea dreapta printr-un noroi, eu o iau prin mijlocul baltii si il depasesc. Se iese dintr-o padure si se intra in alta, traversandu-se soseaua ce conecteaza Balotestiul de A3. Stiu ca mai e putin si ca urmeaza drum forestier pietruit, numai bun de alergatura. Insa fiind drept si fara noroaie, iar vine Endava dupa mine. Ma depaseste, dar nu scapa de mine. Mai bag un gel si trag tare sa raman la 50 de metri de el si sa astept urmatorul noroi. Si iata ca noroiul vine! 

Aici a fost zona cea mai nasoala unde am avut de suferit destul de mult. Aveai 2 variante: sa intri prin noroi si sa nu stii cat de adanc e sau sa o iei pe langa bicicleta. Eu am ales-o pe a treia: am luat-o pe margine, capul la cutie si da-I bataie printre crengi. O prind si pe Irina Dumitru.  In momentul ala am stiut ca nu mai e nicio fata in fata mea, pentru ca le depasisem pe rand pe toate fetele bune. Ce tare sunt, nu o sa ma bata nicio fata! Oh yeah!


Nu termin bine gandurile, ca imi aluneca roata din spate in santul cu noroi din dreapta, roata fata se duce in stanga si se opreste intr-un copac. Logic ca ma dezechilibrez si cad, lovindu-ma cu genunchiul in ghidon. Mmmm, exact ce imi lipsea: o accidentare care sa ma scoata din concurs cu 6-7 km inainte de final. Am 2 variante: ii dau mai departe si cuprins de adrenalina nu simt durerea sau ii dau mai departe si nu o sa ma doara, caci lovitura e superficiala . Asa ca aleg sa ii dau mai departe. Mai merg un pic, iar cad. De data asta sunt incerc sa trag bicicleta pe lat printre 2 copaci cu spatiu de 1 metru intre ei. Ghici ce, nu incape. Asa ca dup ace ma chinui un pic, fiind demn de cascadorii rasului realizez ca trebuie sa scot bicla pe lung si nu pe lat dintre copaci. Sus pe sa si din nou pe patinoar.

Se iese din padure si din spate ii prind pe Dan Florianu si pe Razvan (Cocos) de la Bikexpert. Aici, pentru prima data ma gandesc ca am sanse sa fiu in primii 100, caci stiu ca baietii pedaleaza bine de tot si au plecat din primii 100. Gandul e la tricoul galben. Prostule!!! Ce-am vorbit noi cand am plecat la start: nu ne excitam pe traseu cu gandul la tricouri galbene, ne vedem de targetul nostru: primii 150. Dar ce, mai esti om in momentele in care adrenalina iti inunda corpul? Profit de baltile din fata si de poteca ce ne baga in padure ca sa ocolim baltile si ii depasesc pe baieti. Proasta decizie! Foarte proasta. Pentru ca odata ce i-am depasit, nu ma uit in spate si ma afund in padure pe o poteca apparent bataturita, ferindu-mi capul de crengi. Dupa 2-3 minute realizez ca ma duc aiurea si ca nu mai e nimeni in spatele meu, ca am pierdut traseul si ca poteca a disparut. Imi evaluez variantele in gand: varianta 1 – sa ma intorc pe unde am venit pana dau de traseu sau 2- sa ma duc usor spre dreapta prin desisul padurii in speranta ca intru in traseu.

Aleg din nou, varianta cea mai putin probabila:  o iau inainte, caci vad ca se termina padure si odata iesit in camp pot reveni la traseu. Ies in camp, vad traseul in dreapta si pe cei doi pe care ii depasisem in fruntea unui card de 10 oameni. Yeeeey, m-am infierbantat ca am depasit 2 oameni si tocmai ce am pierdut 10 pozitii. Trag de mine intr-un hal fara de hal si ajung vreo 2-3 dintre ei. 
de-a dreptul terminat, proaspat intrat pe traseul cel bun

Bateriile s-au terminat, gelurile s-au terminat, apa s-a terminat. Nicio problema! Mergem pe sunca, de-aia avem destula. Ultimii 4 kilometri. Aici am mers ieri pe jos si cunosc toate baltile. Profit de faptul asta si mai recuperez 2 -3 locuri pana cand ii vad in fata din nou pe Dan Florianu si pe Cocos. La calea ferata aproape ca suntem roata in roata, dar pana trec eu sinele, ei sunt deja in sa. Trag de mine pe ultima bucata asfaltata. Cantece, descantece, promisiuni de “usurare a hoitului” pe viitor, doar doar ma ajuta picioarele. Mai depasesc un om. Pe Dan nu pot decat sa il vad cum trece linia de finish cu 10 metri in fata mea.


Trec linia de finish, ma uit in stanga, ma uit in dreapta, nicio urma de tricou galben. Asta a fost, poate alta data. Vin fetele sa imi dea medalia de finisher si un cartonas. Un carton colorat foarte frumos, exact ca cerut la apus, doar ca galben!!! Exact, cartonul care atesta ca ai terminat in primii 100 si poti sa-ti revendici tricoul galben. Am uitat in momentul ala de blocajul muschilor de la picioare (pur si simplu se intarisera si nu mai stiau sa mearga), de durerea de genunchi, de noroiul din gura, de absolute tot. Am luat cartonasul in gura si m-am dus sa imi spal bicicleta, profitand de coada mica de la standul de spalare. Cat am spalat bicicleta nu am dat drumul cartonului din gura. Se lipise usor de buze si eram tare mandru de mine. Dupa ce am terminat spalatul, l-am scos, cu tot cu buze, pentru ca buzele, uscandu-se, s-au lipit de cartonul ala plastifiat exact asa cum se lipea limba de fierul saniei cand mergeam la derdelus iarna.

Cu o mandrie demna de un record mondial m-am dus sa imi iau diploma si tricoul galben. Habar nu aveam ce timp obtinusem, pe ce loc terminasem. Important e ca aveam tricoul galben. Vazusem ca fetelor le mai ramasesera cateva cartoane in mana, deci sigur nu eram ultimul din cei 100.



Cand ii spui cuiva ca ai terminat in primii 100 la un concurs, daca nu stie despre ce e vorba, o sa rada de tine.
Insa daca ii spui ca au luat startul vreo 2700 de oameni si ca cei dinaintea ta vreo 30 sunt elite, vreo 20 sunt baieti care se dau zi de zi si lucreaza in domeniul velo, atunci locul 79 pe care l-am obtinut este mai mult decat exceptional. Pentru ca avand un job full time si unul part time, antrenamentele mele se reduc de cele mai multe ori la concursurile in sine.

Asadar locul 79 la general si locul 14 la categoria 19-29 de ani. Rezultatul la care nu ma asteptam nici eu, desi visam sa termin in primii 100.

Daca:
-          - Nu as fi cazut de 2 ori
-          - Nu mi-ar fi intrat batul la schimbatoare
-          - Nu as fi ratacit traseul
-          - As mai fi avut 1 gel la mine

sigur as fi terminat in primii 20, dar probabil s-ar fi cerut un control antidoping si toate echipele de ciclism mi-ar fi cerut transferul, dornice sa aiba o asemenea valoare in lotul lor J))
Ar fi fost o situatie delicata si ar fi trebuit sa ii refuz pe toti pentru ca eu sunt si voi ramane membru in Jet Power Team, echipa asta micuta de oameni minunati, fara sponsori, dar care uneori se autodepasesc reusind lucruri minunate.  Participam de placere, investim mare parte a economiilor noastre in acest hobby doar pentru a ne bucura de natura, de cele 2 roti si de timpul minunat petrecut impreuna.
Tot in categoria lucruri minunate se incadreaza si :
-          - Locul 2 in clasamentul pe companii, un loc obtinut cu truda si sudoare, noroi si determinare;
-          - Oamenii minunati care ne-au sustinut de pe margine neputand sa participe din motive cat se poate de serioase;
-          - Gratarul  de dupa concurs.

Rezultatele colegilor de echipa:

Marius Antofi (daca mai e la noi in echipa) – locul 60 general, locul 13 la categoria 30-39 ani 

Andrei Stanciu – locul 67 general,  locul 9 la categoria 20-29 ani

Mihai Baloiu – locul 160 general, locul 35 la categoria 20-29 ani

Bogdan Savin – locul 182 general, locul 62 la categoria 30-39 ani

Cristi Rusu  - locul 276 general, locul 107 la categoria 30-39 ani

Iulia Savin – locul 968 general, locul 31 la categoria Open Feminin


Locul 2 general la categoria Companii:

Ce ramane dupa acest concurs? Pai raman rezultatele foarte bune, raman pozele cu noi plini de noroi sau de sampanie pe podium, raman 2-3 vanatai pe picioare (noroc ca nu port fusta), locuri foarte bune in grila de start pentru anul viitor si un target personal mai mult decat maret: sub 2 ore pe traseu (daca terenul va fi uscat si pastrat in forma actuala) si un top 50 in clasamentul general/top 10 categorie. 

Galeria cu toate pozele noastre si pozele care ne-au mai placut o gasiti AICI

Filmuletul cu mine facut de cei de la iRewind e aici:
https://www.youtube.com/watch?v=QuKUT7hKGcI

Prima parte a traseului, cu depasirile de pe sosea e aici:
https://www.youtube.com/watch?v=bdiCX9-4MnE#t=11

Restul filmelor aici (total needitate, neprelucrate si neatragatoare) :
https://www.youtube.com/watch?v=8o6XGDXOeDM
https://www.youtube.com/watch?v=yKcwWH886XA
https://www.youtube.com/watch?v=09R8g0uLYR4 

Va multumesc pentru rabdare,
Dan 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu